joi, 6 august 2009

Curriculum pentru o viata.

Vine iar scoala, am niste emotii mari, mari, dar trebuie sa-mi iau avant si sa sar iar in apele tulburi ale HS.. Tulburi, pentru ca asa sunt in capul meu acum toate informatiile.

Impreuna cu N, adica mai mult el, am facut un fel de curriculum. De fapt, e alcatuit in linii generale, multe din puncte trebuie lucrate in timp, doar la cateva putem spune ca incercam sa facem ceva acum.

Stiu ca e tare greu sa "faci educatie", insa trebuie stabilite punctele de reper, si la anumite intervale tragem linie si vedem ce am reusit sa acoperim sau la ce suntem corigenti.


Chiar zilele trecute ma gandeam ca facem liste si intoarcem problema educatiei pe toate fetele, iar copiii vor putea iesi cu totul altfel, avem atatea exemple de caderi, din pacate. Insa nu putem lasa educatia lor, in special educatia morala(mai ales ca la scoala nu se face deloc, deloc, delooc, ies din scoala niste toparlani cu diplome) pe seama altora, incercam pe cat se poate sa ne facem lectia...

Nick spune sa insistam in principal pe caracter si greseli de comportament, pe activitati practice si pe indemanare.
Eu zic sa insist pe acumulare si stabilirea unor puncte de reper dupa care sa se ghideze mai incolo- si ma refer aici la notiuni de baza despre istorie, geografie, cateva elemente de structura a propozitiei, naratiunea sa fie f bine stapanita (C se balbaie si povesteste f prost, repeta si pierde sirul, amesteca cuvintele ro/engl), tabla inmultirii, adunarea/scaderea.


O sa incep cu o zi pe saptamana si limba romana, nu stie deloc sa citeasca si sa scrie in romaneste.. :(( (rusine mie, stiu)

In fine, in lumea HS este o oarecare confuzie din cauza numarului prea mare de programe existente. Toate incearca sa fie alternative mai bune fata de ce se face in scoala publica. Si noi am tot cautat variante si in sfarsit ne-am stabilit in mare la un plan general. Incercam sa fim flexibili, ne vom ajusta directia din mers, dar un plan general se simtea necesar.


Pregatire pentru viata - plan de educatie pentru 12 ani.

Caracter (de acum, pana la adolescenta)

  • - drept, corect
  • - sincer, cinstit
  • - harnic
  • - viteaz
  • - bland, modest
  • - misionar, luptator disciplinat, sa-si propuna proiecte si sa le execute
  • - cu vointa (sa se abtina de la tentatii)
Deprinderi bune(7 ani)
  • - rugaciuni
  • - gim
  • - igiena (spalat fata, urechi, gat, dinti, picioare)
  • - sa faca singur la toaleta curat
  • - ordonat, curat in camera lui
  • - maniere la masa
  • - vorbit clar, decent, politicos

Self-sufficiency (10-14 ani)

  • - self-defense
  • - sa obtina mancare (plantam seminte si urmarim cum cresc, pescuit, in natura)
  • - sanatate - mancare sanatoasa, medical (sa-si trateze o rana superficiala)
  • - sa gateasca, sa coase, spele haine
  • - reparatii mici
  • - o meserie
  • - administrare finante, investitii (Rich Dad, Poor Dad ) :p

Intelect (incepem gradual de la 7 ani pana la liceu)

  • - stiinta naturii (plante, animale, astre), geografie
  • - istorie (pe baza Bibliei si a istoriei Bisericii)
  • - mate, logica
  • - high tech
  • - fizica, chimie
  • - arta (istorie, sensibilitate) muzica, pictura, literatura
  • - comunicare - retorica, 1-2 limbi straine, citate, proverbe
  • - filozofie, pt a combate teorii rele

Religie(incepem de acum)
  • - catehism general
  • - rugaciuni (pt. sine, pt. altii, pt. sanatate)
  • - frecventarea Sf. Liturghii
  • - istoria Bisericii
  • - fapte bune
  • - identificare si abtinere de la tentatii rele
  • - actiuni intelectuale in sprijinul mentinerii civilizatiei crestine--(mai tarziu, cand va fi mai mare)
Diferenta de concept intre ce ne propunem noi si scoala publica e mare, zic eu. Metoda pedagogica va fi deasemenea cu totul alta.

Metode alternative de invatare(cum e HS facut acasa):
1. intr-o atmosfera de dragoste si caldura
2. in joaca, cantece, intreceri, teatru de papusi care invata-intreaba, jocuri video de strategie si invatare, filme gen Dora interactive
3. in natura, la fata locului, palpabil si vizibil
4. tutorele invatand cot la cot - cercetare, tehnica invatarii (cules informatii, organizat, necunoscute, investigatie, reprodus in eseu)
5. proiecte planificate si indeplinite (plan, executie, concluzii)
6. elevul devine profesor (ex. Olga ne invata despre vioara, Codrin despre tobe)
7. unit studies



CE FACEM ANUL ASTA

Cat despre manuale, am cautat si am gasit la Rod and Staff manualele despre Science si Music, istoria o vom citi ca pe o carte de povesti dupa metoda clasica, cartile de matematica le-am ales dupa ce am rasfoit mai multe culegeri de la Barnes&Noble si am gasit una potrivita. Mai avem si www.beestar.org unde in fiecare zi are un test de completat (destul de bun site-ul, cu asta ne-am mentinut toata vacanta ca sa nu uite scaderea si adunarea)
Spelling vom continua cu carticelele lui Wanda Sanseri, oricum am in plan cam 2 luni de revizuire a materiei si de discutat pe regulile de spelling din first grade, caci a uitat TOT in aceasta vacanta prea mare..
Istoria Romaniei mi-o trimite mama si in acea zi in care vom face lb romana vom citi si din cartile de istorie a voievozilor.

Cu Olguta o sa incep dupa caietele de caligrafie din Romania, si o sa introduc lista cuvintelor formate din 2-3-4 litere, asa numitele Sight Words. Stiu de la gradinita greceasca a lui Codrin ca asta e baza de lucru in kindergarten.
Biblioteca de 2 ori pe saptamana si daca ne ajuta Dumnezeu si mai avem bani, poate ii inscriem la niste activitati de dupa-amiaza ca sa nu capieze in casa.. Cam atat.


9 comentarii:

Icoane pentru suflet spunea...

off, ce greu pare. sa va ajute Dumnezeu sa va descurcati, eu una nu ma vad in stare nici sa completez la ce face la scoala, da' sa fie toata baza pe mine

flo.irina spunea...

moaama!!!
succes va doresc!

AdrianaB spunea...

Multumim:))

@irina_sweet_home spunea...

fizica si chimie nu e cam mult pentru clasa a 2a? aici se fac abia de la a 5a
iar logica si filozofia abia la liceu

AdrianaB spunea...

Am schimbat titlul poate asta induce in eroare.
Curriculumul l-am facut in general si am stabilit materiile la care putem face ceva, eu si Nick. Pentru restul, ce-o mai vrea el, gasim cercuri sau tutori individuali.
Mie, din toata lista asta , mi se par mai importante punctele unde se vorbeste de educatie morala, de caracter. De fapt, toate celelalte se vor invarti in jurul acesteia - carti de istori pieptanate, biologie elementara, fizica si chimie dupa autori crestini.

Ah, si va cunoste si parte acealalta (daca va intrebati), caci nu se poate sa nu dea in cartile pe care le citeste despre partea evolutionista:).

De ex. in vacanta asta a citit toate cartile din colectia Magic Tree House unde a intalnit o multime de chestii nu tocmai ortodoxe..
Nu i le-am interzis, ci i le-am explicat.
In fine, e un program general si sansele de reusita nu stim cate, dar macar l-am pus la punct si caut sa ma ghidez dupa el.

@irina_sweet_home spunea...

ma gandesc ca ar fi bine sa ii dai si de memorat zilnic cate ceva. Probabil ti-ai propus, dar nu ai mai scris aici.

AdrianaB spunea...

Da, ai dreptate. Acumularea de care vorbeam la inceput se refera la memorare- orice fel de informatie.
De fapt, asta e metoda clasica care se imparte pe 3 categorii:
-grammar stage(cand invata/memoreaza notiuni de baza si aseaza fundatia intregii educatii),
-logic stage(cand incepe sa observe relatia cauza-efect) si
-rhetoric stage (care se construieste pe celelalte doua).

Ileana A. spunea...

si eu m-am speriat cand am vazut chimie sau zecimale si impartire la matematica... e foarte mult pt varsta lui, chiar nu are sens.

hai sa-ti zic disciplinele de clasa I de aici: matematica, abecedar, cunoasterea mediului, muzica, religie, abilitati practice, educatie plastica si sport. asta e tot.

la matematica nu au facut mai mult de adunari si scaderi cu numere de doua cifre, plus probleme cu mai multe necunoscute (parca asa se numesc, am uitat).

AdrianaB spunea...

Ce materii are Codrin la clasa a 2 a am scris in finalul articolului la CE FACEM ANUL ASTA...!!!

Repet, ce e scris aici e un program pe 12 ani. Deci nu chimie si filosofie la clasa 1 a..